Όταν τα news δεν είναι fake - Major

Όταν τα news δεν είναι fake

Όταν τα news δεν είναι fake

Διάβασα ένα άρθρο στο καθόλα έγκυρο Inside Story με τον τίτλο «Το χρυσάφι της Fraport είναι ελληνικό!» που υπογράφει ο καλός δημοσιογράφος κ. Χρήστος Ιωάννου. Το άρθρο είναι ενδιαφέρον, παρέχει πληροφορίες και έχει την απαραίτητη τεκμηρίωση για να ενημερωθεί ο αναγνώστης. Συνεπώς, ο δημοσιογράφος έκανε καλά τη δουλειά του.

Τι μου έκανε εντύπωση; Ο τίτλος! Γιατί είναι αριστούργημα! «Το χρυσάφι της Fraport είναι ελληνικό!»

Πού μάς οδηγεί αυτός ο τίτλος;

Πρώτα-πρώτα ότι η εταιρεία, με το που πήρε τα αεροδρόμια, κάνει υπερκέρδη και θα κάνει και στο μέλλον. Ποια αεροδρόμια; Εκείνα που μέχρι πρότινος τα είχε το Δημόσιο. Άρα, το Δημόσιο, όχι μόνο χάνει αυτά τα κέρδη, αλλά τα παραχώρησε στους ξένους για δεκαετίες. Και θα τα χάνει για δεκαετίες. Άρα, αυτός ο «εθνικός πλούτος» μάλλον ξεπουλήθηκε στους ιδιώτες, και μάλιστα σε Γερμανούς. Αφού, ο Τουρισμός μας συνέχεια αυξάνεται, έτοιμο «φιλέτο» τους δώσαμε. Γιατί το έκαναν αυτό οι πολιτικοί; Γιατί τους υποχρέωσε η τρόικα και ο Σόιμπλε. ‘Η γιατί πήραν μίζες. Σταματώ εδώ!

Ενώ το άρθρο παραθέτει αρκετά στοιχεία, ο τίτλος του τροφοδοτεί ευθέως την ανόητη πεποίθηση μεγάλου μέρους των συμπολιτών μας, που πιστεύουν ότι η παραχώρηση της διαχείρισης των κρατικών επιχειρήσεων στους ιδιώτες και οι αποκρατικοποιήσεις συνιστούν κλοπή του εθνικού πλούτου, υποδούλωση στο ξένο κεφάλαιο και διαφθορά.

Τι αποδεικνύουν τα στοιχεία που το ίδιο το άρθρο αναφέρει;

Η εταιρεία κατέβαλε 1,234 δισεκατομμύρια ευρώ για την παραχώρηση των αεροδρομίων και κάνει επενδύσεις που θα φτάσουν τα 415 εκατομμύρια ευρώ.

Θα πρέπει από όλους όσους έχουν δημόσια επιρροή να γίνει συστηματική προσπάθεια να εξηγηθούν οι στοιχειώδεις οικονομικές λειτουργίες στους οικονομικά αναλφάβητους συμπολίτες μας

Αυτό σημαίνει συνολικά 1,649 δισεκατομμύρια ευρώ.

Τα  λειτουργικά* κέρδη της εταιρείας είναι 106 εκατομμύρια ευρώ. Ένα πρόσθετο στοιχείο (που δεν αναφέρεται) είναι ότι με βάση τη σύμβαση, το Δημόσιο θα λαμβάνει το 28,5% των λειτουργικών κερδών της εταιρείας και επιπλέον ενοίκιο 22,9 εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο.

Αν τα υπολογίσουμε όλα αυτά και υποθέσουμε ότι η κερδοφορία της, συνεχίζεται σε αυτό το ύψος, θα χρειαστούν πάνω από 20 χρόνια για να έρθει η εταιρεία ίσα βάρκα, ίσα νερά και να αρχίσει να κάνει πραγματικά κέρδη. Αν στο διάστημα αυτό καταφέρει να διπλασιάσει τα κέρδη της, θα χρειαστεί τα μισά.

Ας επιστρέψουμε στον τίτλο. Θα μου πείτε: εδώ γίνονται τέρατα και σημεία, αυτό σε πείραξε. Όχι! Η αλήθεια είναι ότι στάθηκε απλώς η αφορμή για να εξηγήσω πώς λειτουργούν οι αριθμοί στις επενδύσεις, μια και γίνεται μεγάλη συζήτηση γι’ αυτές. Γιατί, επιτέλους, θα πρέπει από όλους όσους έχουν δημόσια επιρροή –και ιδίως από τους σοβαρούς πολιτικούς και δημοσιογράφους– να γίνει συστηματική προσπάθεια να εξηγηθούν οι στοιχειώδεις οικονομικές λειτουργίες στους οικονομικά αναλφάβητους συμπολίτες μας. Η άγνοια των βασικών εννοιών είναι που τους καθιστά ευάλωτους στον λαϊκισμό, στην παραπληροφόρηση και στις κάθε είδους θεωρίες συνωμοσίας.

Και κάτι τελευταίο:

Με δεδομένο ότι οι περισσότεροι άνθρωποι –ιδίως στο Διαδίκτυο– διαβάζουν μόνο τον τίτλο και την πρώτη παράγραφο μιας ειδησεογραφικής ιστορίας, είναι εξαιρετικά σημαντικό, τα μέσα ενημέρωσης –όσα σέβονται τον αναγνώστη και τον εαυτό τους– να δίνουν με τους τίτλους των άρθρων τους την ακριβέστερη δυνατή εικόνα του περιεχομένου, που ακολουθεί.

*EΒITDA, δηλαδή κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων

Share This