Διεθνής ημέρα υγείας του μαστού: το ετήσιο ραντεβού - Major

Διεθνής ημέρα υγείας του μαστού: το ετήσιο ραντεβού

Διεθνής ημέρα υγείας του μαστού: το ετήσιο ραντεβού

της Χριστίνας Σιδερά,

Οι παθήσεις του μαστού αποτελούν πολύ συχνό πρόβλημα στην εποχή μας. Ειδικότερα ο καρκίνος είναι το συχνότερο από τα κακοήθη νεοπλάσματα που προσβάλλουν τις γυναίκες. Ο καρκίνος του μαστού είναι ο πιο συχνός καρκίνος στις γυναίκες παγκοσμίως με 1,67 εκατομμύρια νέα περιστατικά και πάνω από 522 χιλιάδες θανάτους το χρόνο.

Η διεθνής ημέρα υγείας του μαστού καθιερώθηκε ως ένα ετήσιο ραντεβού στις 15 Οκτωβρίου για να υπενθυμίσει σε γυναίκες μικρής και μεγαλύτερης ηλικίας σε όλη την Ευρώπη τα εξής σημαντικά ζητήματα:
• Πόσο επηρεάζει ο τρόπος ζωής τη μελλοντική υγεία του μαστού και πως μπορεί να επηρεάσει την πρόληψη του καρκίνου του μαστού.
• Τον ρόλο της έγκαιρης διάγνωσης, τη μάχη για τον καρκίνο του μαστού και την αντιμετώπισή του.

Η ετήσια καμπάνια του Breast Health Day έχει σαν στόχο να υπενθυμίσει στις γυναίκες πως συμμετέχοντας σε αθλητικές δραστηριότητες, διατηρώντας ένα κανονικό σωματικό βάρος και ακολουθώντας μια υγιεινή διατροφή μπορεί να προστατεύσουν την υγεία του μαστού τους.

Οι παρακάτω συμβουλές αποτελούν τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουμε για έναν υγιή μαστό:

Πλειοψηφία κλινικών μελετών έχει δείξει τη σύνδεση μεταξύ άσκησης και τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του μαστού. Η έλλειψη άσκησης εκτιμάται πως συνδέεται με την εμφάνιση 10 – 16% όλων των περιστατικών καρκίνων του μαστού. Οποιαδήποτε μορφή ήπιας άσκησης 30 – 60 λεπτά κάθε μέρα είναι απαραίτητη.

Αν και κλινικές μελέτες δεν έχουν δείξει επίσημη σύνδεση μεταξύ συγκεκριμένης δίαιτας και πιθανότητας εμφάνισης καρκίνου του μαστού, η διατροφή εξακολουθεί να θεωρείται πολύ σημαντική. – Ισορροπημένη διατροφή χαμηλή σε λιπαρά και πλούσια σε φυτικές ίνες.
– Προσθέστε φρούτα και λαχανικά στην καθημερινή σας διατροφή.
– Φάτε την σωστή ποσότητα έτσι ώστε να διατηρείτε το βάρος σας.
– Περιορίστε την κατανάλωση κόκκινου κρέατος και αλλαντικών.
– Μειώστε την κατανάλωση υδατανθράκων.
– Αποφύγετε τα αναψυκτικά με μεγάλες ποσότητες ζάχαρης.
– Αποφύγετε το αλκοόλ, ή περιορίστε το σε ένα ποτήρι την ημέρα.

Τα παραπανίσια κιλά και η έλλειψη άσκησης ευθύνονται για το 25 – 33% των περιπτώσεων καρκίνου του μαστού. Αν έχουμε παραπάνω κιλά (Δείκτης Μάζας Σώματος 25 και άνω), ή αν είμαστε παχύσαρκοι (Δείκτης Μάζας Σώματος 30 και άνω), αυξάνεται το ρίσκο εμφάνισης καρκίνου του μαστού σε γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση. Διατηρηθείτε λεπτές και διατηρήστε το Δείκτη Μάζας Σώματος μεταξύ 18,5 και 24,9 (για να υπολογίσετε διαιρέστε το βάρος σώματος σε κιλά με το τετράγωνο του ύψους σας σε μέτρα).

Η Μαστογραφία θεωρείται διεθνώς ως η καλύτερη μέθοδος έγκαιρης διάγνωσης του καρκίνου μαστού πριν ακόμα μπορέσει να διαγνωστεί με την ψηλάφηση. Ένα καλά οργανωμένο πρόγραμμα απεικονιστικής διάγνωσης (σύμφωνα με τα Ευρωπαϊκά πρότυπα), μπορεί να μειώσει έως και 25% τη θνησιμότητα σε γυναίκες άνω των 50 ετών.
-Πληροφορηθείτε για τις κατάλληλες εξετάσεις που απαιτούνται για τη σωστή πρόληψη (μαστογραφία, υπέρηχος, εξέταση κ.λπ.)
-Αν είστε μεταξύ 50 και 69 ετών θα πρέπει να εξετάζεστε με μαστογραφία τουλάχιστον κάθε δύο χρόνια.
-Ρωτήστε τον γιατρό σας για δωρεάν προγράμματα εξέτασης που προσφέρουν τα ασφαλιστικά ταμεία.
-Ψηλαφίστε συστηματικά τους μαστούς σας και αν νιώσετε ή ανακαλύψετε διαφορές απευθυνθείτε στον γιατρό σας.
-Αν έχετε ιστορικό καρκίνου του μαστού στην οικογένειά σας προγραμματίστε συχνά έλεγχο με τον γιατρό σας.

*Η Χριστίνα Σιδερά είναι Breast Cancer Specialist Nurse / Υπεύθυνη Τμήματος Α΄ΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΗΣ ΚΛΙΝΙΚΗΣ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ ΜΕΤΑΞΑ

 

Share This